Praca kierowcy – niedociągnięcia oraz walory

W stworzonym przez nas kraju przyjęło się od kilkudziesięciu już lat, że każda poważna korporacja powinna posiadać swój własny transport osobowy, a więc tak oznaczane auta służbowe. W coraz mniejszym stopniu dotyczy to firm prywatnych, jednak firmy państwowe czy też te ze gigantycznym udziałem skarbu państwa, jak wszystkiego typu spółki, preferują nadal utrzymywanie ogromnej floty personalnych samochodów służbowych. Rzecz jasna większa część z nich jest utrzymywana razem z kierowcą, nieodłącznym atrybutem tego rozwiązania jest również posiadanie prywatnych warsztatów naprawczych – należałoby sprawić również dieta za nocleg. Jeszcze w połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku Polska miała znacznie więcej aut służbowych aniżeli Niemcy, Francja i Wielka Brytania wraz wzięte.

Jednak z każdym rokiem liczba samochodów służbowych w stworzonym przez nas kraju zmniejsza się, co jest w sumie zrozumiałe i podyktowane względami ekonomicznymi. Prawidłowiej opłaca się firmie zapłacić własnemu pracownikowi za benzynę i za amortyzacje auta aniżeli utrzymywać na stanie auto, do tego jeszcze zatrudniać na etacie kierowcę.

Wobec tego też firmy, szczególnie prywatne, w ogóle starają się unikać utrzymywania aut służbowych na stanie, jeżeli już, to preferują wypożyczanie wehikułów na precyzyjnie wyznaczone okresy czasu, nawet na kilka lat. Jest to bardziej dochodowa metoda zabezpieczenia potrzeb transportowych danego przedsiębiorstwa aniżeli kupowanie aut, a potem inwestowanie w ich obsługę, utrzymanie – podobnie, jak dieta za nocleg. Do tego dochodzi z pewnością kłopot związany z zarządzaniem flotą samochodową, co nie ma miejsca w sytuacji, kiedy tak właściwie samochody są najzwyczajniej w świecie wypożyczane, a zarządzaniem zajmuje się jednostka gospodarcza, której własnością są oczywiście dane pojazdy.

Dziś są nieliczne sektory, gdzie liczba aut służbowych nie zmniejsza się, gra toczy się w głównej mierze o administracje państwowa najwyższego szczebla, a więc Sejm, Senat, poszczególne ministerstwa i agendy rządowe.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz